veganistische diëtist

Soja is een product dat toch vaak in één zin wordt genoemd met veganisme. Tegenwoordig zijn  veel plantaardige producten te vinden op basis van soja. Van soja yoghurt tot tofu tot ijs. Bedenk het maar en er is een vegan variant te vinden op basis van soja. Toch zijn veel mensen ervan overtuigd dat soja slecht is voor de gezondheid. Een scala aan ziekte en enge aandoeningen zouden het gevolg zijn van een glas sojamelk. In dit artikel leg ik uit welke invloed soja precies heeft op het lichaam en de gezondheid.

Wat is soja?

Voordat we gaan kijken naar de impact van soja is het goed om vast te stellen wat soja precies is. Soja of de sojaboon is een peulvrucht. Deze peulvrucht wordt gekenmerkt door het hoge gehalte eiwitten. Daarnaast is soja breed toepasbaar, hierdoor zit het in meer producten dan je zal verwachten.

Soja vind zijn oorsprong in Azië en daar vormt het een belangrijk onderdeel van het voedingspatroon. Soja kan worden opgedeeld in twee groepen, gefermenteerde soja zoals tempeh en niet-gefermenteerde soja zoals tofu.

Soja en fytinezuur

Soja is een product dat fytinezuur bevat. Deze fytinezuur kan de opname van ijzer, zink en calcium verminderen. Dit echter alleen van toepassing als dagelijks meer dan 14 eenheden soja wordt geconsumeerd en de vitamine en mineraal inname al niet optimaal is. Fytinezuur komt naast soja ook voor in noten, granen en peulvruchten. Kortom alleen bij een extreem hoge inname aan soja en een algemeen slechte voeding is dit van toepassing.

Soja en hormonen

Ik zie en hoor deze zo belachelijk vaak. Soja zou effect hebben op de hormonen. Opzich snap ik de gedachtegang achter deze onjuiste stelling. Soja bevat namelijk fyto-oestrogenen. Deze fyto-oestrogenen lijken erg op oestrogenen en kunnen zich dan ook binden aan de oestrogeenreceptoren. Hierdoor werd jarenlang gedacht dat soja zou leiden tot borstkanker. Maar dit blijkt niet waar te zijn. Fyto-oestrogenen zijn op te delen in verschillende groepen. De fyto-oestrogenen in soja vallen onder de groep isoflavonen. Deze isoflavonen kun je in diverse gezondheidswinkels winkel vinden en wordt verkocht als middel tegen overgangssymptomen.

Soja en de schildklier

Bij schildklierproblemen is het noodzakelijk om aandacht te schenken aan de soja inname. Hierbij is het belangrijk om te verduidelijken dat soja niet leidt tot schildklierproblemen. Hierbij gaat het om de soja consumptie wanneer al sprake is van een aandoening. Zo kan soja een negatief effect hebben op de opname van medicatie voor de schildklier. Wanneer je medicatie slikt voor de schildklier is het dus van belang dat je de bijsluiter goed leest en overlegt met jou huisarts en diëtist.

Soja en het milieu

Wat veel mensen vaak vergeten is dat een groot gedeelte van de soja die wordt geteeld wordt gebruikt als veevoer. Door de hoge vraag naar soja worden regenwouden gekapt en raakt de grond uitgeput. Nu kun je denken dat jij als veganist dus geen soja meer moet eten, maar dat is niet het probleem. Doordat de vraag naar vlees enorm is toegenomen is de sojateelt enorm gegroeid. Juist het eten van vlees is heeft dus het negatieve effect.

Geef een reactie

Sluit Menu