veganistische diëtist

Een tijd geleden heb ik een artikel geschreven over omega vetzuren. Kort nadat dit artikel online is gekomen hebben de makers van Ooomega contact met mij opgenomen en gevraagd of ik de plantaardige melken kon beoordelen. Ik was zelf nog niet erg bekend met het product dus natuurlijk was mijn antwoord JA! Niet veel later kreeg ik een pakket thuis met daarin drie verschillende varianten; de gezoete, de ongezoete en de macchiato.

Wat is Ooomega?

Ooomega is een lijn plantaardige melken die onder andere geschikt is voor veganisten. Naast dat de plantaardige melk geschikt is voor veganisten is Ooomega ook nog eens vrij van diverse allergenen zoals gluten, soja, noten en pinda’s. De Ooomega plantaardige melk is een drank op basis van lijnzaadolie. Hierdoor is het product rijk aan omega 3, in de vorm van alfa-linoleenzuur ofwel ALA. Dit ALA is een essentieel vetzuur en kan dus niet door het lichaam worden aangemaakt. Van nature komt ALA in hoge mate voor in lijnzaad (olie). De Ooomega dranken zijn dus een bron van ALA maar bevatten nog veel meer vitaminen en mineralen. Hierbij kun je denken aan calcium, vitamine K, vitamine B12 en vitamine D2.

Voedingswaarden

Hetgeen dat ik als diëtist natuurlijk meteen doe is kijken naar de voedingswaarden van een product. Wat opvalt is dat een glas (240ml) van alle drie de varianten 1200mg omega 3 bevat. Dit ben ik persoonlijk nog niet eerder tegen gekomen in een plantaardige melk. Een glas Ooomega per dag zou dan ook een goede manier zijn om omega 3 vetzuren binnen te krijgen (60%!). Zoals ik eerder al vermelde in mijn artikel over omega vetzuren is de consumptie van vis voor omega 3 vetzuren niet nodig. Ik vind het product op dit gebied dan ook een zeer mooie aanvulling op het huidige segment.

Wat verder opvalt is dat alle drie de varianten 240mg calcium per glas (240ml) bevatten. Dit is ongeveer een vierde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium voor volwassenen. Dit is een mooie aanvulling van calcium binnen een veganistisch dieet. Daarnaast bevatten de plantaardige melken 27µg vitamine K. Hierbij neem ik aan dat het gaat om vitamine K1. Een tekort aan vitamine K komt zelden voor, zo ook bij veganisten. Een aanvulling vanuit een plantaardige melk is dan ook niet noodzakelijk.

Ook bevatten de dranken per glas 1,8µ vitamine D2. Ook dit is een goede aanvulling voor veganisten omdat de voornaamste bron van vitamine D dierlijke producten en zonlicht is. Verder bevatten de dranken per glas 1,08µg vitamine B12. Ook dit is een goede aanvulling voor veganisten, in mijn artikel over vitamine B12 lees je waarom. Toch zijn de Ooomega dranken niet rijk genoeg aan vitamine D en B12 en daarom blijft suppletie noodzakelijk. Dit is overigens bij zo goed als alle verrijkte producten het geval.

Smaak

Bij het idee van een melk op basis van lijnzaad kreeg ik niet meteen dorst. Ik kon mij er weinig bij voorstellen en verwachte ook niet een hele goede smaak. Maar, wat had ik het mis! Wat is dit lekker zeg. Ik heb alle drie de smaken geprobeerd en alle drie krijgen van mij een dikke tien.

Ik heb als eerst de Original geprobeerd, zowel een glas gedronken als in een gerecht. Om gewoon te drinken als melk is de Original prima. Ik vond het wel wat waterig, maar dat zijn ze alle drie. Het heeft een lichtzoete smaak en is naar mijn mening het lekkerst koud gedronken. Ook heb ik de melk gebruikt in een recept. Ik heb de Original variant gebruikt voor een kaassaus op basis van tofu die ik in de lasagne heb verwerkt. Dit wil prima. Daarnaast is de smaak van de Original niet overheersend en geeft het een romige smaak. Kortom de Original is goedgekeurd.

Ik heb de volgende dag de Original Sweetened gebruikt. Ik had bij het uitpakken van het pakket namelijk al meteen het idee om deze variant te gebruiken voor mijn proteïne pannenkoekjes. Dit was echt een succes, het maakte de pannenkoekjes iets zoeter. Wederom heb ik ook van deze variant een glas gedronken en dat was naar mijn mening prima. Ik vond de smaak voor mij iets te zoet om gewoon te drinken. Ik zou deze melk dan ook persoonlijk verwerken in zoetere gerechten zoals de pannenkoekjes of bijvoorbeeld ontbijtmuffins.

Tot slot heb ik de Macchiato geprobeerd. Ik moet zeggen dat dit mijn persoonlijke favoriet is. De melk heeft een lichte koffie smaak en is echt een aanrader voor mensen die net zoals ik graag ijskoffies maken. In het filmpje hierboven vind je het recept!

Wil je meer te weten komen over de Ooomega dranken? Klik dan hier

Geef een reactie

Sluit Menu