veganistische diëtist

Veganisme en vitamine B12 wordt vaak gebruikt als argument tegen het veganisme. Als veganisme zo goed voor je is, waarom is suppletie dan nodig? De keren dat ik dit argument voorbij heb horen komen is ontelbaar. Het klopt dat binnen een veganistisch dieet de suppletie van vitamine B12 nodig is, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld calcium. Wat veel mensen zal verbazen is dat de vitamine B12 in een dieet met dierlijke producten in feite ook bestaat uit suppletie. In dit artikel gaan we kijken naar wat vitamine B12 precies is, waarom suppletie nodig is en hoeveel.

“Vaak wordt de noodzaak tot suppletie van vitamine B12 in een veganistisch dieet als argument tegen het veganisme gebruikt. Dit is echter een slecht en matig onderbouwd argument. Dit argument toont naar mijn menig juist aan waarom meer informatie over voeding en veganisme nodig is”

Veganisme en vitamine B12, waarom suppletie?

Vitamine B12 is onderdeel van het vitamine B-complex en wordt ook wel cobalamine genoemd. In de darmen van zowel mensen als dieren wordt B12 aangemaakt door bacteriën. De vitamine B12 wordt in de darmen echter aangemaakt op een plaats waar absorptie door het lichaam niet meer mogelijk is. Hierdoor verlaat de vitamine B12 het lichaam van mens en dier via de ontlasting. Voorheen vond de opname van vitamine B12 dan ook plaats via water en planten die ‘besmet’ waren met ontlasting. Tegenwoordig leven wij zo hygiënisch dat de opname van vitamine B12 op deze manier niet meer plaats vind. Hierdoor is een suppletie van vitamine B12 nodig. Deze suppletie is niet alleen nodig voor mensen, maar ook voor dieren.

In de veeteelt krijgen dieren vaak supplementen toegediend, zo ook vitamine B12. Het is dus correct dat dierlijke producten vitamine B12 bevatten. De reden hiervoor is echter dat zij supplementen krijgen toegediend en/of water en planten ‘besmet’ met ontlasting binnen krijgen. Van nature zijn dierlijke producten dus helemaal niet rijk aan vitamine B12. Direct of indirect neemt bijna iedereen een vitamine B12 supplement. Veganisten kiezen er echter voor om vitamine B12 direct te suppleren en hiervoor niet een dier te doden.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is de cofactor van verschillende enzymen. Zo is methylcobalamine een cofactor in het enzym methionine synthase. Deze speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling van foliumzuur in het lichaam. Verder is vitamine B12 essentieel voor de synthese van DNA en voor de cellulaire energieproductie.

Aan een hoge inname van vitamine B12, zowel via de voeding als supplementen, zijn geen nadelige effecten toegeschreven. Een tekort aan vitamine B12 kan daarentegen leiden tot ernstige problemen. De symptomen van een tekort aan vitamine B12 ontstaat veelal pas na jaren. Dit komt omdat het lichaam een voorraad vitamine B12 aanlegt. Een tekort aan vitamine B12 kan ontstaan door een verstoorde opname in het maagdarmkanaal. Tevens kan een tekort ook ontstaan bij een veganistisch dieet waarbij sprake is van geen of onvoldoende suppletie.

Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een tekort aan foliumzuur. Dit komt doordat deze twee vitaminen nauw samenwerken in het lichaam. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede. Hierbij ontstaan symptomen zoals vermoeidheid, ademnood, angina pectoris en een gebrek aan eetlust. Ook kan een tekort aan vitamine B12 het zenuwstelsel aantasten. Verder speelt vitamine B12 mogelijk een rol bij geheugen- en denkfuncties.

Hoeveel vitamine B12 moet je suppleren?

1x per week 250 mcg

1x per week 400 tot 750 mcg

1 tot 2x per week 1000 mcg of dagelijks 250 mcg

Deze post heeft 2 reacties

Geef een reactie

Sluit Menu