veganistische diëtist

Soms doe je keihard je best, maar toch blijft de weegschaal op datzelfde getal staan. Sterker nog, soms zie je het getal zelfs stijgen! Geloof mij, je bent zeer zeker niet de enige. In de praktijk zie ik dit vaker dan je zal denken. Veelal blijkt dat je zelf iets niet goed doet. Doodzonde, vooral als je er veel tijd en energie in stopt. Daarnaast werkt het ook nog eens mega demotiverend.

Maar geef niet op! De oplossing is dichterbij dan je denkt. Het is belangrijk dat je naar onderstaande onderwerpen gaat kijken en echt eerlijk bent. Niet tegenover een ander, maar tegenover jezelf. Alleen dan kun je dit probleem oplossen.

1. Een hapje teveel

Dit is de meest voorkomende oorzaak die ik zie in de praktijk. Je denkt dat je gezond eet en dat je dagelijks meer energie verbrand dan je binnenkrijgt. Maar naar een kritische blik blijkt dit toch niet het geval te zijn. In sommige gevallen komt het omdat je denkt minder op te scheppen dan je daadwerkelijk doet. Ook kan het zijn dat je tussen de maaltijden door overal een hapje van neemt. Een dropje hier een cappuccino daar. Of je beseft je niet hoeveel calorieën bepaalde producten bevatten.

Hier is een simpele tip voor: weeg je producten af en noteer precies wat je eet op een dag. In feite is dit het “calorieën tellen”. Dit kan je enorm veel inzichten geven. Het zal leiden tot een lagere energie inname en je zal zien dat het gewichtsverlies dan weer op gang komt. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerlijk bent en tot het kleinste hapje noteert.

2. Ongezonde keuzes

Ik zie regelmatig mensen die in volume gaan snijden tijdens het afvallen, maar niet kijken naar wat ze daadwerkelijk eten. Dit is de groep die denkt gezonde keuzes te maken, maar dit eigenlijk niet doet. Deze groep is op te delen in tweeën. De eerste groep zijn de mensen die naast het afvallen een enorme focus hebben op gezondheid, maar daarin niet de beste keuzes maken. Dit is de groep die kookt met lepels kokosvet, want “dit is beter dan olijfolie”.  Wat vaak wordt vergeten is dat ook kokosvet vet is. Per gram bevat vet het meeste energie. Je denkt qua product een “gezonde” keuze te maken, maar qua energiewaarde is het vaak een slechte tot slechtere optie.

De tweede groep richt zich voornamelijk op volume. “Ik heb mijn ontbijt en lunch overgeslagen en in plaats daarvan een chocolade reep en 3 koekjes gegeten”. Qua volume is dit natuurlijk niet veel, maar qua energie is dit een enorme maaltijd. Een groene salade geeft meer volume, maar minder energie. Kortom, in beide gevallen, let op de hoeveelheid energie. Niet enkel op volume en de “superfoods”.

3. Slaapproblematiek

Een goede nachtrust is essentieel voor succesvol afvallen. Wanneer je niet voldoende slaapt heeft dit effect op het afvallen. Zo maak je bij slaapproblematiek minder groeihormoon aan, dit hormoon speelt een belangrijke rol bij de vetverbranding. Ook zal je sneller ongezond eten na een slechte nachtrust. Heb jij dus last van slaapproblemen? Dan kan dit best wel eens de oorzaak zijn van het niet afvallen.

Je kunt hier zelf mee aan de slag om voor het slapen gaan geen apparaten te gebruiken zoals een laptop, tv of smartphone. Ook kun je ontspannende yoga bewegingen doen. Heb je al enige tijd last van slaapproblemen? Ga dan opzoek naar de oorzaak en neem eventueel contact op met jou huisarts.

4. Niet actief genoeg

De logica achter gewichtsverlies is erg simpel: eet minder dan je aan energie verbrand. Nu kun je dit op twee manieren bereiken: verlaag de energie inname of verhoog de verbranding. Naar mijn mening kun je het beste een combinatie maken van beide. Kortom, je moet gaan bewegen.

Ik snap dat intensief sporten niet voor iedereen is weggelegd en soms lichamelijk zelfs onmogelijk is. Hierdoor gaan veel mensen het uit de weg en hopen ze gewichtsverlies te bereiken door enkel minder te eten. Voor sommige zal dit ongetwijfeld werken, maar voor een grote groep niet. Werk jij op kantoor en doe je niet echt aan een sport? Dan moet je dagelijks extreem weinig eten om af te vallen, iets dat men veelal niet volhoud. De oplossing? Wees je bewust van je lichamelijke activiteit. Je hoeft niet meteen intensief te gaan sporten, maar wees actiever. Pak eens de fiets naar werk, neem de trap in plaats van de lift, loop een kwartier tijdens je pauze, doe rek en strekoefeningen ieder uur, ga zo maar door.

5. Stress

Wanner je last hebt van stress wordt in de bijnierschors het hormoon cortisol aangemaakt. Het bevorderd de gluconeogenese in de lever en daardoor stijgt de bloedglucose spiegel. Het overschot hiervan wordt opgeslagen in de vetmassa. Daarnaast leiden de hogere pieken en dalen tot meer honger. Dit samen heeft als gevolg dat je aankomt.

Heb jij dus last van enorme stress en het afvallen lukt maar niet? Grote kans dat dit dan de oorzaak is. Loop jij al enige tijd met stressklachten en lukt het je niet om dit zelf op te lossen? Neem dan contact op met jou huisarts.

6. Te streng

Ik denk dat dit één is waar bijna iedereen zich wel eens schuldig aan heeft gemaakt, of het nu zelfs doet. Te weinig eten en drinken om af te vallen, ofwel crashdiëten. Veelal zijn dit diëten met minder dan 1200 kcal. Natuurlijk val je de eerste twee weken hard af, maar dit is geen vet. Dit is water. Na dit begin zal het getal op de weegschaal steeds langzamer dalen en wordt het moeilijker om de drang tot eten te bedwingen.  Je geeft toe en vaak kost het dagen voordat je weer de motivatie kunt vinden om te stoppen met het bingen.

Een lang verhaal kort, crashdiëten werken niet en zeker niet op lange termijn. Het is belangrijk dat je een leefstijl verandering maakt. Wees je er dus van bewust dat weinig eten en drinken kan leiden tot gewichtstoename op lange termijn.  Wellicht val je niet af omdat je te streng voor jezelf bent?

7. Plateau

Dit vind ik zelf echt een hele nare en heeft mij denk ik het meest gefrustreerd in het verleden. Het welbekende plateau. Dit plateau kan meerdere oorzaken hebben, zo kan het een van de ander genoemde redenen uit deze lijst zijn. Ook kan het komen dat je te vaak weegt en dat het daardoor lijkt dat je een plateau hebt bereikt.

In de meeste gevallen zal het echter liggen aan jou lichaamsverhouding. Het getal op de weegschaal is namelijk helemaal niet betrouwbaar. Het kan zijn dat je in vet bent afgevallen maar in spiermassa bent aangekomen. Hierdoor lijkt het op de weegschaal alsof je niet afvalt of zelfs aankomt terwijl je in werkelijkheid in omvang en vetmassa bent afgenomen. Ook kan het zijn dat je meer vocht vasthoud door bijvoorbeeld een kleine verandering in jou eetpatroon of door een lichamelijke klacht. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de menstruatie. Veel vrouwen houden voor en tijdens de menstruatie vocht vast. Kortom, vaak is er een logische verklaring voor het plateau.

8. Medicatie

Ik denk dat deze voor zichzelf spreekt, sommige medicatie heeft als bijwerking gewichtstoename. Denk bijvoorbeeld aan een veelvoorkomende: de pil. Veelal zal het afvallen uiteindelijk wel lukken, maar je hebt een iets langere adem nodig. Vind je dit moeilijk neem dan contact op met jou huisarts of kom bij mij langs zodat ik je kan helpen! CONTACT.

9. Ziekte

Ook zijn er ziekten die ervoor zorgen dat je toeneemt in gewicht. Dit kunnen zowel lichamelijke als psychische ziekten zijn. De ziekte die ik het meest zie in mijn praktijk zijn psychische aandoeningen zoals een depressie en burn-out. Heb jij een vermoeden dat de oorzaak wel eens een ziekte zou kunnen zijn? Neem dan meteen contact op met jou huisarts.

Geef een reactie

Sluit Menu